tirsdag den 22. april 2008

Slut med 4 ansøgninger om ugen

Kravet om at ledige skal søge fire ansøgninger om ugen, er ikke længere et krav. De fire ansøgninger er bare en måde at sikre, at man som ledig ikke får problemer med systemet:

Torben D. Jensen sekretariatschef i AK Samvirke forklarer, at der på papiret stadig er et krav om fire ansøgninger. Men det skal forstås sådan, at hvis den ledige har søgt fire job om ugen, er der ingen diskussion om, hvorvidt han eller hun står til rådighed.
Ja, nu skulle man måske at der endelig er kommet lidt fornuft ind i beskæftigelsesministeriet, og at de har afskaffet reglen om fire ansøgninger om ugen. Men i følge Claus Hjort Frederiksen har der faktisk aldrig eksisteret sådan en regel.
Han mener nemlig, at a-kasserne nu begynder at fortolke reglerne, som han altid har set dem, og som ministeriet har meldt ud på sin hjemmeside i februar.
og han fortsætter
»Jeg er glad for, at de endelig bliver opmærksom på, hvad vi har sagt siden 6. februar, nemlig at de arbejdsløse bare er på den sikre side, hvis de søger de fire job«, siger beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen.

Han påpeger, at a-kasserne kan acceptere, at de ledige søger færre job ud fra en konkret vurdering, som tager hensyn til jobudbuddet, den lediges alder og helbred.
Politiken.dk: Minister: A-kasserne følger bare reglerne

Tidligere har Claus Hjort Frederiksen udtalt at der kunne være undtagelser fra de fire ansøgninger om ugen, men sagde samtidig:
»Jeg har ikke ændret på noget som helst. LO har på et møde i går fået forklaret, hvad jeg hele tiden har sagt – nemlig at ledige skal søge fire job om ugen for at være på den sikre side«
Politiken.dk: Claus Hjort: Jeg dropper ikke krav til ledige

Hvad skal man tro?
Hvis reglerne hele tiden har været sådan at de fire ansøgninger om ugen kun var et vejledende tal og ikke et krav, så er der nogen, der er blevet holdt for nar: de jobsøgende, virksomhederne, a-kasserne, fagforeningerne og - ja, find selv på flere.
Hvem har det egentlig været godt for? Og hvorfor de udmeldinger nu, er det den megen fokus der har været på problemet som om talt tidligere her og her på bloggen og på Jobfisk.dk?

Alt i alt er det vist en sag der kunne være klaret bedre. Ser vi krisekommunikation i funktion de næste dage fra beskæftigelsesministerens side?

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Gælder disse regler stadig?
Er antallet af ansøgninger om ugen ikke ret højt nu?

Anonym sagde ...

Jeg har også lige fået at vide, at jeg SKAL søge 4 stillinger om ugen...? Sagde til min sagsbehandler i A-kassen, at jeg mente at det ikke er et krav men et råd...men hun sagde at det var et krav. Så hvad skal jeg gøre og tro ?
Christina

Henrik Rygaard Jensen | Jobfisk.dk sagde ...

Hej Christina

Som du måske har opdaget, ved at følge debatten i medierne, så er der meget forskel på hvordan reglerne tolkes - selv Claus Hjort Frederiksen ved det vist ikke helt. Derfor bliver du i første omgang nødt til at rette dig efter hvad din sagsbehandler siger; da det er hende, der administrerer reglerne i forhold til dig.

Jeg har dog hørt om mange tilfælde hvor kravet slækkes lidt, når først man har bevidst, at man gerne vil i arbejde, og faktisk gør en masse for at komme det.
At der så er så mange, der mener, at det ligefrem skal bevises, det er så en helt anden diskussion, som jeg ikke vil begynde på her.

Du skal have held og lykke med det, og jeg håber du snart finder et godt arbejde.

Bedste hilsner
Henrik, Jobfisk.dk